ABOUT SCHOOL

perjantai 9. toukokuuta 2014

Perjantaifiiliksillä! Ihana tää tunne, kun tietää, että huomenna ei tarvitse herätä siihen ärsyttävään herätyskellon ääneen, joka ei sitten oo mun kaveri yhtään. Vaikka kouluun ei tarvitsekkaan herätä, menee oma viikonloppuni siltikin aikalailla koulutehtävien parissa. Saimme juuri viimetinkaan niin ihanan paljon tehtäviä äidinkielestä: keskustelu jostain aiheesta, dokumentti ja raportti sekä fiktiivinen elokuva ja raportti. Palautuspäivänä 19.5 pitää olla valmiina myös lukupäiväkirja kirjasta Mustan myllyn mestari. Huomenna Saara tulee meille ja tehdään (ainakin yritetään tehdä) se äidinkieleen liittyvä keskustelu jostain aiheesta ja aiheen päättäminen tuntuu mahdottomuudelta. Meidän äidinkielen oppikirjassa oli pari aihetta, josta voisi keskustella mm. saako koulussa olla huono, tarvitaanko huippu-urheilua ja pitäisikö konsertteihin asettaa desibelirajat. Vaikka hylkäsimmekin kaikki ne keskusteluaiheet, omaan mieleeni jäi pyörimään aiheista ensimmäinen; saako koulussa olla huono.
          Oma keskiarvoni koulussa on parhaillaan (joulutodistus) 8.55 ja pidän sitä itse ihan hyvänä, toki pienellä panostuksella se voisi olla parempikin, mutta minulle kelpaa. Ensimmäinen kinkkinen juttu tässä kysymyksessä olikin, miten määritellä sana huono. Parin (neljän) päivän miettimisen jälkeen en ole oikein tullut mihinkään tulokseen. Sama asia kuin miten määritellä ruma, ei sitä voi määritellä. Tosin, joku ihminen voi olla parempi tai huonompi koulussa kuin joku muu, mutta se ei välttämättä tee siitä huonomman todistuksen omaavasta henkilöstä huonoa. Määritettä huono ei siis ole. Se on eri asia, mitä muut ihmiset pitävät huonona - jos saat kokeesta 5, tiesit mielestäni aika vähän aiheeseen liittyen, joten tekstin selkeyden ja aiheen etenemisen vuoksi käytetään tässä tekstissä huonona numeroita 6- alaspäin.
          Peruskoulutuksen järjestäminen ilmaiseksi on hieno juttu, ja me suomalaiset saamme olla siitä kiitollisia. Myönnän, melkein joka aamu kiroan koulun ja koulutuksen ja oikeastaan kaiken kouluun liittyen, sillä se on iso osa omaa elämää, ja sen takia joutuu heräämään joka aamu. Mielelläni nukkuisin sen 4h lisää, mutta koulu on velvollisuus ja sinne käy tieni joka arkiaamu. Kiroan myös koulumme sijainnin, sillä minulla on koulumatkaa 2,7 km  (tai 3,7 km not sure) ja joudun lähtemään joka aamu viimeistään 7:20 kun kouluni alkaa klo 8. Jos haluan laittautua joudun heräämään klo 6, mutta en yleensä laittaudu ja saan nukkua 50min lisää. Ja vaikka kuinka ärsyttääkin koulu, saa alkaa kiittelemään siitä, sillä kun mietit - joka viides kehitysmaassa asuva aikuinen ei ole lukutaitoinen, joista kaksi kolmasosaa on naisia ja noin 72 miljoonalla lapsella ei ole koulutusmahdollisuutta. Olet siis hyvin onnekas, kun saat käydä koulua, vieläpä ilmaiseksi.
          Saako koulussa siis olla huono? Saa. Oppiminen ei kaikille ole helppoa, eivätkä kaikki opi samalla tavalla. Motivaatio kulkee koulutuksen kanssa käsi kädessä ja jos motivaatio puuttuu, niin ei koulumenestys siitä ainakaan parane. Jokainen kulkekoon koulutiensä niin kuin haluaa, mutta aina oletetaan, että yritetään oikeasti oma paras. Ja niin kannattaakin, sillä yhdeksännellä luokalla jäävä päättötodistus kulkee mukanasi kaikkialle, siis aivan kaikkialle. Sitä katsotaan kun haet opiskelupaikkaa, mikä taas vaikuttaa työhösi ja palkkaasi. Se määrää ison osan loppuelämästäsi.
          Pari vinkkiä koulutöitä varten:
  •  Aloita koulutyön teko/kokeisiin luku heti tai niin pian kuin mahdollista. Voin luvata, jos aloitat sen viimeisenä iltana tai muutenkin loppusuoralla, sinulla menee vain hermo ja turhaudut, mikä näkyy sitten koulutyön/kokeen arvosanassa. Kokemusta kyseisestä toiminnasta on minullakin, ja sanon ettei todellakaan kannata. Tee työtä/lue kokeeseen useita kertoja viikossa, pieniä pätkiä kerrallaan.
  • "Panostan sitten ysillä" Paskapuhetta. Jos et nytkään panosta tai tee oikeastaan mitään koulumenestyksesi eteen, et osaa panostaa ysilläkään. Ysillä kerrataan aika paljon, ja tulet olemaan aika pallo hukassa jos et ole aikaisempina vuosina kuunnellut. Kahdeksannella luokalla loppuu myös tietyt aineet, kuten historia ja terveystieto, joiden numerot sitten jäävät päättötodistukseen.
  • Kokoa muistiinpanoja kuulemastasi ja lukemastasi koulussa ja kotona. Ennen tunneilla kuunteleminen ja asiaan perehtyminen sekä kokeisiin lukeminen ei auttanut kohdallani yhtään, mutta kun aloin kirjoittamaan muistiinpanoja, muistin ja opin asioita paljon paremmin. Muistiinpanoja kirjoittamalla voit löytää uusia näkemyksiä ja keksiä uusia muistisääntöjä, jotka auttavat koetilanteessa.
  • Usko itseesi. Ota koetilanteeseen ja töiden tekemiseen innokas ja iloinen fiilis. Jos ei huvita yhtään, huijaa aivojasi ja hymyile ja ajattelekkin, että onpas kiva kun on koe tai onpas kiva tehdä tätä työtä. Aluksi saattaa kuulostaa ja tuntua vaikealta, mutta loppujen lopuksi toimii tosi hyvin. Muistaa pitää huijaus päällä koko kokeen/työnteon ajan!
  • Turha stressaaminen saa sinut helposti unohtamaan asioita. "Hei jes mähän osaan tän kokeen asiat niin hyvin" -asenne on paljon parempi. Itseesi uskominen on huipputärkeää! 
Lue lisää kehitysmaiden lasten ja aikuisten koulutusmahdottomuuden faktoista ja seurauksista painamalla tätä. (click*) Jaksakaa panostaa nämä viimeiset kolme viikkoa ennen lomaa!

1 kommentti:

  1. Kirjoitat hyvää tekstiä ja ulkoasukin on kiva! :) liityin.

    http://veerajosefiinaa.blogspot.fi

    VastaaPoista

Risuja ja ruusuja otetaan vastaan, mutta jokainen ymmärtänee hyvän maun rajoissa kommentoida. Hyvä kommentti piristää päivää aina :-)