KOMMENTOINNISTA

lauantai 21. marraskuuta 2015



IMG_48972


IMG_49052

Mietitkö sä koskaan mitä sä sanot toisista? Oletko koskaan miettinyt, että sanat, jotka sanot epähuomiossa voivat viedä toisen ihmisen huomion koko loppuelämäkseen? Vai, mietitkö sä edes koskaan?

Mä olen tehnyt valinnan tämän suhteen jo kauan sitten - minulle saa antaa kommenttia ja palautetta somessa, esim. blogissani. Kommentti voi olla ruusua tai risua, se on normaalia saada erilaista palautetta ja voin vastaanottaa jokaisen. Mutta kaikkea mun ei todellakaan tarvitse kestää ja hyväksyä. Eikä myös sunkaan.

Olen saanut kaikenlaista kommenttia kasvoistani heti siitä lähtien, kun akneni puhkesi. Aluksi se oli pääosin negatiivista, mutta blogissa asian puinnin jälkeen iso osa kommenteista on muuttunut risuista ruusuiksi. Bloggaaminen on kasvattanut musta ihan eri ihmisen, kuin akneni alkuaikoina. Blogini on opettanut ja sitä kautta olen oppinut hyväksymään itseni - aluksi en voinut hyväksyä itseäni, koska moni muukaan ei minua hyväksynyt. Ajat ovat olleet tosi vaikeita vielä näinkin nuoren tytön elämässä. Voitte kuvitella, millaista se kaikki oli, kun olin vielä nuorempi. 14-vuotias ja iso taakka kommentteja, ilkeitä katseita ja perättömiä juoruja kulki aina mukana, minne ikinä meninkin. Elämä on joskus kaatanut paljon jäistä kuravettä niskaan.

Mutta oliko edes mun oma syy, että näytän tältä? Oliko mun oma syy, että totuutta tykätään väännellä? Oliko mun oma syy syntyä täksi ihmiseksi, kuka mä olen?



Ei.


Mä en todellakaan tajunnut sitä. Mä oikeasti luulin, että se oli mun oma syy. Luulin, että mussa on jotain vikaa. Eikä mussa ole todellakaan mitää vikaa.

Kuten olen monta kertaa viime aikoina kirjoittanut, mun elämässä menee nykyään super hyvin. Mulla on paljon elämäniloa, tavoitteita ja läheisiä, joista pitää kiinni. Mulla menee aivan mahtavasti. Aina on pieniä ylämäkiä, mutta niitä seuraa alamäet aina oikean ajan tullessa. On mun mielestä vaan aika sairasta, että on ihan pakko aiheuttaa toiselle tahalleen niitä erittäin jyrkkiä ylämäkiä turhan takia. 

Aina, kun kirjoitan blogissani aknestani, koko someni tulvii kommentteja "ota roacuttan, ota lääkekuuri, ota roacuttan, ota lääkekuuri, ota se hemmetin roacuttan, en ole blogiasi paljoa kerennyt lukea, mutta ota se saamarin roacuttan senkin tyhmä muija." Voisi olettaa, että jokainen kommentoija haluaisi oikeasti auttaa suosittelemalla roacuttania, eli lääkekuuria akneen. Mutta onko se auttamista, kun kerrotaan, että mikään näistä mun käyttämistä tuotteista ei voi mua auttaa, ja että olen niin saatanan tyhmä, että en ota sitä roacuttania, saatana vittu? Anteeksi?

Moni varmaan kuullut "ota asioista selvää, ennenkuin luot mielipiteen" tms. Aika yleinen sanonta ja tosi hyvä elämänohje mielestäni. Tämä pätee moniin asioihin, niin ruokiin, urheilulajeihin ja ihmisiin. Joten heitetäämpä faktat pöytään. Olen ottanut selvää lääkekuureista akneen, mm. siitä roacuttanista, olen käynyt ihotautilääkärin luona puhumassa ihostani ja saanut lisää faktatietoa hoitomenetelmistä, olen saanut asiantuntijoiden apua sekä mielipiteet ihoni tilasta, eli siis useamman suusta kuin yhden. En ole koskaan hihkunut innosta puhuessani tai ajatellessani aknelääkkeitä. Mutta koskaan en ollut sitä ajatusta täysin kumonnut. Ihotautilääkärit kertoivat, mikä voisi auttaa ja mikä ei auttaisi minua. Aloin kokeilla yhtä lääkerasvaa ja muutin hieman ihonhoitorutiiniani. Sopimuksemme lääkärin kanssa oli, että jos ei auta, niin tulen takaisin ja katsomme uudestaan lääkekuurin kannalta. Mutta se auttoi, eikä minun tarvinut mennä takaisin. Myös ihotautilääkäri painotti ihonhoidossa sitä, että tiettyinä vuodenaikoina ja eri kausina ihon vointi voi muuttua ja olla erilainen. He painottivat myös sitä, että muutoksia ei välttämättä tapahdu yhdessä yössä ja että pitää olla kärsivällinen. 

Mun vanhemmat painottaa aina miettimään eri vaihtoehtoja. Mä todellakin olen miettinyt vaihtoehtoja ja todellakin olen ottanut asioista selvää tässä tapauksessa. Harmikseni, moni ikävä kommentoija ei. Se että "luin vaan yhden postauksen" tai "en kerennyt lukemaan sun blogia enempää", mutta silti pystyit kuitenkin kommentoimaan siitä roacuttanista ja kuinka "saatanan vittu sä olet tyhmä helvetti". Mä olen ottanut asioista selvää, mutta otitko sinä asioista selvää, joka minulle kommentoit noin typerästi? Et, ja olette sanoneet sen kommenteissanne itsekin.

Tällä postauksella en halua luoda sellaista kuvaa, että en pidä siitä, että minulle suositeltaisiin lääkekuureja akneen. Minusta on hienoa, että haluatte jakaa hyviä kokemuksianne ja kertoa muille, mikä teidän tilaanne on auttanut. Musta on oikeasti hienoa kuulla tarinoita siitä, kuinka lääkkeillä akne lähti kokonaan pois. Näissä kommenteissa mua ei ole haukuttu kirosanojen kera tyhmäksi, koska luulen pääseväni aknesta eroon ei-lääkeaineellisilla-tuotteilla ja koska en ota lääkkeitä, ja koska en ole käynyt ihotautilääkärillä ja kuinka leikin ihollani ja terveydelläni. Nimenomaan olen käynyt ihotautilääkärillä ja minua tuli arvioimaan useampi lääkäri, ei vain yksi. Mä en todellakaan mitään leiki, mä olen löytänyt tuotteita, jotka ovat kohentaneet ihoni kuntoa. 

Haluan myös painottaa, että kokemuksia ja mielipiteitä on erilaisia. Toiset keinot eivät toimi toisella, kun toiselle taas ne antavat taivaallisen pelastuksen aknen pauloista. Ja tämä asia pätee muissakin asioissa kuin aknessa. Käyttämäni tuotteet ovat auttaneet minua ja ne sattuvat olemaan ihan tavallisia ihonhoitotuotteita, eivät apteekista tai ihotautilääkäriltä haettuja. Sinulle taas lääkekuuri voi olla se paras vaihtoehto. Suosittelen olemaan kaikelle avoin.

Postauksen pääasiana on, että ota oikeasti asioista selvää, ennen kuin hätäillen kerrot "faktoja" siitä, kuinka mikään muu ei voi auttaa ja kuinka helvetti vittu saatanan tyhmä mä olen. Koska käytän tuotteita, jotka auttavat minua, eikä sinua. Sillä kuten jo mainitsin, mielestäni on ihan sairasta alkaa ladella toisille ihmisille negatiivisia asioita, eivätkä faktat ole kunnossa. Jos olisin vähänkin sama ihminen kuin 14-vuotiaana, en enää olisi tässä. Olisin tehnyt itselleni jotain jo aikoja sitten. Vain, koska joku tuntematon yrittää saada minut uskomaan asioita, jotka eivät ole totta. Lyöminen sattuu, mutta sanoilla viiltäminen sattuu enemmän. Ai ei muka jää jälkiä? Todellakin jää. Näkyykö ne? Ei välttämättä ohikulkijan silmin kadulla, mutta ensikättelyssä kaikki voikin paljastua. Haluan antaa jokaiselle tehtävää: muuta asennettasi avoimemmaksi kaikkea kohtaan. Mieti sanomisiasi. Kiitä. Pyydä anteeksi. Älä sano toiselle asioita, mitä et itse halua kuulla. Onko paha? Jos on, suosittelen lukemaan postaukseni alusta alkaen niin monta kertaa, että alat oikeasti ottaa tämän varteenotettavalla tavalla. Ja todellakin toivon, että jos tunnistat itsesi kommentoimasta minulle ilkeitä asioita, mietit motiivejasi uudestaan. Ohjeisiini kuuluu osata pyytää anteeksi. Se voi olla vaikeaa, mutta harjoitus tekee mestarin. En väitä, että olisin täydellinen ihminen, mutta yritän noudattaa kyseisiä ohjeita, joka päivä. Enkä halua kantaa kaunaa teitä kohtaan, jotka olette solvanneet mua ja jotka solvaatte mua joka päivä edelleen, mm. koulussa ja sosiaalisessa mediassa. 


 Mikä siinä on niin vaikeata voida auttaa toisia oikeasti ja ystävällisesti? Mikä siinä oikeasti on vaikeaa?


27 kommenttia:

  1. Tosi ikävää, että oot joutunut kestämään tuollaista! Typeriä ja ajattelemattomia ihmisiä ollut sun blogissas. :-/
    Oot todella rohkea, kun uskallat puhua aknestas ja lisätä meikittömiä kuvia. Varmasti auttaa muitakin aknen kanssa kamppailevia, kun sä olet noin rohkea. Sulla on muuten todella ihastuttava blogi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tyhmiä ihmisiä mahtuu maailmaan valitettavan paljon... Kiitos ihanasta kommentista Noora!! :)

      Poista
  2. Mä olen törmännyt netissä ihan samaan; on vain se yksi "totuus" ja se tulee nähtävästi negakommentoijan suusta. On erittäin helppoa, mutta myös käsittämättömän naiivia yhdistellä pisteitä pelkästään näkemänsä perusteella, nimenomaan ottamatta selvää ensin. Kaikki asiat eivät sovi kaikille, itse en esim. käytä lääkkeitä, ellei ole absoluuttisesti pakko. Valitettavasti jokainen näkee asiat omalla tavallaan, valitettavan usein mustavalkoisesti. Toisten haukkuminen ja negatiivisuus kimpoaa omasta surkeudesta. Sulla menee hyvin ja se jos jokin, vituttaa. Ota tästä voimaa, sillä sä olet päässyt pitkälle ja selvinnyt kurasta <3 Olet aivan mahtava typykkä ja sulla on niin paljon annettavaa! Jatka samaan malliin ja näytä "vihaajille" kaapin paikka :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua, kiitos Sofia noin rohkaisevasta kommentista!! <3 Netti on aika pirullinen paikka, täällä kun voi kirjoitella nimettömänä mitä vaan.. Itse kirjoitan aina nimellä ja otan palautteen nimellä vastaan, sillä olen sama henkilö netissä kuin sen ulkopuolella.

      Poista
  3. Voi sinua ♥ Saat kaiken sympatiani. Minä olen 37-vuotias ja mulla on ruusufinni, epätyypillinen sellainen ja ilmeisesti samaan aikaan vähän aknen piirteitä ja allerginen ja herkkä iho eli kaikki maailman iho-ongelmat. Minulla oli jo nuorena huono iho ja se toki vaikutti itsetuntoon, mutta arvaa onko ikävää olla aikuinen nainen, jolla on finnejä ja rupia naamassa? Tavallaan sitä ajattelee, että nuorena ne kuuluu asiaan joillakuilla, mutta nyt aikuisena näppyjä ei pitäisi olla ja ihoni huonoa kuntoa jaksetaan taivastella. Ja arvaa olenko minäkin saanut vaikka mitä ohjeita ja todella ärsyttää, kun tullaan neuvomaan sillä ajatuksella, että minä en olisi edes yrittänyt tehdä iho-ongelmalleni mitään... Yli 20 vuotta muuta tehnytkään kuin yrittänyt löytää hoitokeinoa! Ystävälliset neuvot ja vinkit ovat asia erikseen, mutta nuo "Ota Roaccutan" käskyt käy sapettamaan. Netissä en ole onneksi saanut ikäviä kommentteja, mutta ihmiset saattavat sanoa jotain hyvin itsevarmasti tyyliin "Jätä meikki pois". Olen opetellut puolustamaan itseäni ja hyvin ärhäkästi sanon takaisin ja kerron myös faktoja ja kommentointi loppuu siihen, kun ns. lyön luun kurkkuun. Ikäväähän tuo on enkä tietenkään tee noin muille kuin niille "besserwissereille".

    Mun mielestä koko nettikommentointi pitäisi jättää ihan omaan arvoonsa, mutta vaikeaa se on, kun se on niin henkilökohtaista. Pitäisi vaan ajatella kuten lapsena hoettiin, että " se joka sanoo ni se on ite" :D

    On mahtavaa, että kirjoitat aknesta ja rohkeudellasi autat muita iho-ongelmista kärsiviä. Tsemppiä sulle aknen kanssa taisteluun :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikävä kuulla, että sunkaan iho ei ole timanttisessa kunnossa :-( Vaikka onkin kaiken maailman aineet ja lääkkeet, ei voi vaikuttaa siihen ihon kuntoon, eikä iho ole enää entisensä. Tosiaan "ota roacuttan" on niin kuultu ja kulutettu, että usein se vain menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos et ole löytänyt vielä tuotteita, jotka olisi auttaneet tarpeeksi niin laita mulle viestiä. Mä olen käyttänyt Forever Aloe Veran tuotteita ja ne ovat todellakin auttaneet! Tosin kaikki ei auta kaikilla, mutta minulla jos kenelläkään ei mikään auta. Ja ne auttoivat! Olen ollut tosi tyytyväinen niihin, ja tosiaan eivät ole apteekista eikä ihotautilääkäriltä. "Lopeta pelleily, markettituotteet eivät auta" kirjoitettiin viimeisimmässä tälläisessä kommentissa. Ei näitä ihan perus ruokakaupoista saa, mutta ovat verrattavissa niihin. Paitsi että ovat täynnä luonnollisia ainesosia! Mä kertoisin paljon mielelläni lisää :-D

      Kiitos ihanasta kommentista ja tsempeistä Minttu-Maaria, tsemppiä myös sulle! <3

      Poista
    2. Voi ARRRGGHHH, mitä idiootteja täällä on kommentoimassa!!! Luin siis tuolta alta... Mä voin sanoa tällä elämänkokemuksella, että todella sen huomaa, milloin joku katsoo pahasti. Koskaan, ei koskaan silloin kun mulla on meikkiä, katsota sillä tavalla kuin silloin, kun meikkiä ei ole.

      Minä olen kirjoittanut ja aion kirjoittaa ruusufinnistäni, koska kirjoituksistani on apua monille ja ne toimivat erinomaisena vertaistukena. Aknea ei pitäisi vähätellä, koska sen vaikutukset itsetuntoonkin voivat olla kohtalokkaat. Iho-ongelmat vaikuttavat niin fyysisellä kuin psyykkisellä tasolla. Aknesta kirjoittaminen ei ole pikkuasioista kitisemistä! Vaikka toki me kaikki ollaan sitä mieltä varmasti, että Afrikassa nähdään nälkää ja eläimiä kuolee sukupuuttoon ja on Syyrian kriisit jnejne. Akne on vain yksi asia tässä maailmassa, mutta jollekulle se voi olla aika iso juttu. Ja itsellenikin on, siitäkin huolimatta että elämässäni on ollut paljon suurempiakin murheita.

      Mä en ole Foreverin ihonhoitotuotteita kokeillut, koska en ole saanut testereitä. Olen joutunut laittamaan niin paljon rahaa ihonhoitoon, että enää en osta yhtään tuotesarjaa ilman, että saan ensin testerin. Tuotteisiin olen kyllä tutustunut muuten esittelyissä :)

      Poista
    3. Oot ihan paras!! Kiteytit tosi hyvin tämän aknesta kirjoittamisen halun ja syyn. Muhun ainakin otetaan jatkuvasti yhteyttä ja kysytään apua akneen ja omista kokemuksistani. Tällä auttaa muiden lisäksi myös itseään. Ainakin omalla kohdallani. Kiva, ettei Forever ole sulle ihan tuntematon, seuraavassa esittelyssä jossa törmäät Foreveriin niin kokeile ihmeessä!

      Poista
  4. Hyvä ja rohkea kirjoitus Mona! Näinhän se usein valitettavasti menee, että ihmiset huutelevat ties mitä tietämättä edes taustoja. Kirjoitin itsekin juuri samasta aiheesta blogiini. Tosin se koski "ruokavammaisia", mutta ajatus on kuitenkin sama! Käyhän lukemassa, jos kiinnostaa ;)

    http://antipastaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista Anna! Luin sun postauksen myös ja täyttä asiaa, vaikka hieman eri aiheesta onkin. Voin itseasiassa kompata sua, minä en laktoosia saa syödä sillä ihan hirveät seuraukset siitä tulee. Ja kaikki laktoositon ei oo laktoositonta..

      Poista
  5. No huhhuh! Kuulostaa siltä, että näitä kommentoijia häiritsee iho-ongelmasi jopa enemmän kuin sinua! Aivan naurettavaa käytöstä, ja valitettavasti kuitenkin niin yleistä. :/ Olet kyllä uskomattoman rohkea ja iso roolimalli varmasti todella monelle! Älä missään nimessä anna kommentoijien lannistaa sinua, ja hieno kuulla, että oletkin saanut paljon itsevarmuutta vuosien mittaan! Isot tsempit sulle ja jatka ihmeessä samaan malliin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta ja tsemppaavasta kommentistasi Ave <3 Tulee super hyvä mieli näistä, kiiiitos kiitos tosi paljon!!

      Poista
  6. En ole paljon blogiasi selaillut, mutta voin kyllä sanoa, että mä ihailen sua! <3 Vaikka siulle tulee ikäviä kommentteja, jaksat aina vaan kirjoittaa uutta postausta, ja näyttää naamasi ilman meikkiä, olisi se missä kunnossa tahansa. Jatka samaan malliin! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ääää voi apua! Kiitos ihan hirveesti tästä ihanasta kommentista Vilma <3 Tuntee tehneensä jotain oikein kun näitä ihania kommentteja tulee!!

      Poista
  7. No voi kyynel vittu teet tosta sun aknesta ison numeron. Lähes 90% nuorista esiintyy aknea, get over it

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voi kyynel. Mä todellakin oon over it, mutta tän postauksen aiheenakin olevat sinunkaltaisesi kommentoijat ei. Kirjotan omassa blogissani juuri siitä mikä musta tuntuu hyvältä, get over it.

      Poista
    2. Eihän maailmassa juu ole isompia ongelmia kuin jonkun teinin akne... :D

      Poista
    3. Kukaan ei niin ookkaan väittänyt :)

      Poista
  8. Haetko vähän huomioa tai sääliä tolla naamallas? Et ole ruma vaan päinvastoi. Ärsyttävää tollaseks marttyyriks heittäytymine, toi on niin yleistä ja normaalia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos akne olisi oikeesti normaalia ja yleistä kaikkien mielestä niin aknen omaavista tuskin puhuttaisiin niin paljon pahaa ja tehtäis elämästä kirjaimellisesti helvettiä. Mä en ole heittäytynyt marttyyriksi, mä olen kertonut millaista on elää aknen kanssa, sillä se näyttää olevan niin vaikea asia sisäistää joillekkin, että ei se ihmisestä erilaista tee vaikka akne onkin. Mun mielestä epäpuhtaudet on normaalia ja yleistä, mutta mä myös suhtaudun asiaan niin. En hauku, en esitä perättömiä väitteitä tai luo pitkiä ilkeitä katseita. Epäpuhtaudet ja akne toisilla on mulle oikeasti normaalia ja yleistä. Voin kertoa että todellakin haen huomiota, jotta aknesta ja siitä kärsivistä ihmisistä tiedettäisiin enemmän. En hae sääliä itselleni, vaan kaikille muille. Ei elämä ole oikeasti ruusuilla tanssimista aknen kanssa. Ei sitä ajattele samalla tavalla ennen kuin se iskee itselle.

      Poista
    2. Tai sit vaan luulet että kaikki katsoo sua pahasti/pitkään. Ainakaan mua ei ole aknesta ikinä kiusattu, ylä-aste aikoina pari typerää kommenttia kuullu, mutta turha niistä on tehdä isompaa numeroa. Ja mun akne oli myös semi paha varsinkin pari vuotta sitten. Ylipäätään muitakin keitä tiiän on sanonut että suurin osa ymmärtää että akne ei oo kenenkään oma valinta ja ettei se ketään mikskään muuta. Koitat vaan kerätä lukijoita blogiis...

      Poista
    3. Kyllä sen tunnistaa kun toista henkilöä katsoo pahasti, eikä siinä ole mitään epäselvää. Hyvä kuulla, että sua ei ole kiusattu aknesta yhtä pahasti kuin mua ja monia muita. Mua vastaan tulleista ihmisistä monikaan ei edes ajattele, onko kyseessä oma valinta vai ei. Blogini lukijamäärä ei ole näiden postausten myötä noussut, eikä ole ollut tarkoituskaan. Kirjoitan blogiani omasta ilostani ja niistä aiheista kun itse tykkään. Blogini perustuu aitouteen ja rehellisyyteen. Akne oli itselle joskus tosi kova pala ja olen auttanut näillä postauksilla muita aknesta kärsiviä ja koulukiusattuja. Aknen pinnalle tuominen ja sen isoksi numeroksi tekeminen on ollut paras asia mun elämässä, sillä se on auttanut minua itseäni elämässä, sekä monia muita. Ajatellaan tästä asiasta eri tavalla ja siinä kaikki. Harmi ettet ajattele samalla tavalla kuin minä, sillä isomman numeron tekeminen tästä ei minulle eikä muillekkaan ole ollut turhaa. Tulisitko keskustelemaan vaikka omalla identiteetilläsi siitä kuinka marttyyrimäinen olen ja kuinka haluan lisää lukijoita blogilleni? Olisi kiva nähdä, minkälainen ihminen siellä oikeen on. Jos siis sulla on siihen kanttia :)

      Poista
    4. Ärsyttävää tällänen pikkuasioista kitisemine, kannattais käyttää tuo energia jonkun vakavan asian ajamiseen. Ei mulla ole tollasta blogi tiliä ja tuntuis tosi hölmöltä vaan linkata jotain omia someja tähän joten pysyttelen anona. Eikä sen miltä näytän pitäis muutenkaan vaikuttaa mun sanomisiin tai sun suhtautumisees. VAI MUUTTAAKO ULKONÄKÖ SUN MIELIPIDETTÄ IHMISISTÄ ;((((

      Poista
    5. Nimenomaan, mutta minä pidän puoleni tämän asian suhteen, sillä tämä mun minusta erittäin vakava asia. Sinusta ilmeisesti on vakava asia saada mut tuntemaan oloni erittäin paskaksi ja siksi, että olen feikki ihminen, kun sinun mukaasi yritän saada vain lukijoita blogilleni näillä postauksillani. Eikä se todellakaan ole totta. Identiteetillä ei välttämättä tarkoiteta kuvaa, mutta omalla nimelläsi ja tililläsi kertoisit asiasi, etkä anonyyminä. Joten josko itsekin lopettaisit pikkuasiasta kitisemisen ja käyttäisit energiasi jonkin vakavan asian ajamiseen.

      Poista
    6. sulla on blogi ja aktiivisia lukijoita, kirjoittaisit jostain muusta kuin itestäs. minä menen

      Poista
  9. Muistakaa rakkaat ihmiset että netissä voi esiintyä kenen kuvalla tahansa ja millä vain nimellä kuka vaan :) vaikka olisikin siis käyttäjä tili bloggerissa

    VastaaPoista
  10. "Hyi vittu sä olet ruma. Älä tuu lähelle ettei noi tartu", on yksi niistä useista lauseista joita kuulin, kun kärsin aknesta. Eihän se akne olisi niin itsetunnon murskaavaa, ellei ulkopuoliset tekisi siitä numeroa.. Ensirakkauteni jätti minut akneni takia. Siinä iässä se oli pysäyttävää ja ajattelin etten koskaan enää kelpaisi kenellekään.. Onneksi näin vanhempana osaa jo jättää sellaiset naurettavan lapselliset ja pinnalliset ihmiset omaan arvoonsa.. Karma korjaa. ;)

    VastaaPoista

Risuja ja ruusuja otetaan vastaan, mutta jokainen ymmärtänee hyvän maun rajoissa kommentoida. Hyvä kommentti piristää päivää aina :-)