Luukku 20 - Stupid as a stupid does - Typeryys ihmisen tyhmentää

perjantai 20. joulukuuta 2013

En oo nyt aikoihi kirjottanu kunnolla jote nyt mä päätin ottaa itteeni niskasta kii ja vähän avautua aiheesta, josta mä oon tässä parin muunkin "kunnon postauksen" lomassa kertonu - kiusaaminen. Kaikenlainen kiusaaminen, oli se sitten minkälaista tahansa; näkyvää, piilokiusaamista, suoraa, paskan puhumista, netissä tai ihan f2f, on väärin. Itse kiusattuna voin sanoa, että vaikka kiusaaminen ei ulkopuolisille ja sivustakatsojille näytä niin pahalta, voi tämä kiusattu kokee sen maailmanloppuna ja muutenkin ihan hirveenä. "Läppä se vaa oli, mite sen voi ottaa itteensä" Hah, kyllä sen voi. Jos vaikka entiselle kiusatulle sanoo "ihan läpällä" jotain samaa mistä sitä kiusattiin, se, jota hän luuli iänikuseks helvetiks, voi alkaa alusta. Arjessa ja muutenkin elämässä kaikilla on rooli. Rooleja voi ansaita, valita tai sun päälle voidaan langettaa rooli, jota et todellakaan haluis. Kiusatun roolia ei varmaan kukaan haluais, eikä haluukkaan. Silti sun roolista päättää joku muu kuin sinä itse.
          Kiusaaminen ei synny eikä tule yksin. Kiusaaminen kävelee käsi kädessä mm. ennakkoluulojen, mielipiteiden ja roolejen kanssa. "Maailma olis paljon parempi jos ei luotais turhia ennakkoluuloja." Niin se varmastikkin olisi, mutta jopa minä tiedän, että ennakkoluuloja on niin kauan kuin on tällä planeetalla ihmisiä.
          Kiusaaminen ärsyttää mua kaikilla tavoilla, mut eniten mua ärsyttää se, että erilaisia kiusataan esim. tyylin, kansallisuuden, seksuaalisuuden, ulkonäön tai vaan sen takia ettei kuulu massaan. Menee yli ymmärryksen, sillä ihmisiähän hekin. Välillä käytän vaatteita, jotka "on niin 2010", mutta vain siksi, että ite viihdyn niissä. Mä oon päättäny, että mä en elä täällä ketään varten, eikä kukaan meistä oikeesti elä täällä muuta kuin itseään varten. Jos en tykkää jostain massajutuista, en käytä sellaisia ja jos taas tykkään jostain ei niin massa -jutuista niin käytän niitä. As simple as that. Välillä käytän meikkiä ja välillä taas en, ja jostain kumman syystä se kutkuttaa joidenkin kanssaeläjien persettä suuresti. Meikkaaminen on mun oma valinta eikä ole muiden päätettävissä. En mä omasta mielestäni erityisen kauniilta näytä ilman meikkiä, mutta siedettävältä. Kaikenlaista kommenttia oon kuullu mm. mun aknen myötä: "sun naamassas on enemmän finnejä ku Suomessa on puita" Mä nauroin sen kommentin jälkeen. Mä nauroin haljetakseni. On se niin ihanaa kun joku vihaaja on käyttänyt kallista aikaansa laskemalla mun finnit ja tarkkaan onkin laskenut, sillä meidän pihallakin on enemmän puita kuin finnejä mun naamassa. Hah.
          Tästä päästään mun toiseen inhokkikiusaamistapaan - Ask.fm. "Jepajee, mennään haukkumaan toi askissa maan rakoo anonyymeinä eikä meitä saada selville." Toi on ihan väärä tapa ajatella. Ensinnäkin - vaikka sä anonyyminä laitat, mm. nettipoliisille voi ilmoittaa tästä kyseisestä kommentista ja hän pystyy selvittämään sun henkilöllisyyden. Tyhmä on kuka ajattelee että nimettömänä voit huudella kaikenlaista. Sulla on vastuu siitä mitä sä kirjotat nettiin. Ask on muutenkin tosi erikoinen: Jos sä olet tyttö sä oot huora riippumatta sun iästä. Jos sulla on poikaystävä, sä oot huora. Jos sä oot sinkku, sä oot huora. Jos sä et oo neitsyt, sä oot huora. Jos sä oot neitsyt, sä oot huora. Jos oot suosittu, sä oot huora. Jos sä et oo suosittu, sä oot huora. Jos sä oot koulukiusattu, sä oot huora ja huomionhakija. Poikien kohalla sama asia: Jos sä oot varattu, sä oot homo. Jos sä oot sinkku, sä oot homo. Jos sä tykkäät JB:., 1D:n tai muustaku poikien normimusasta, sä oot homo. Tota ajattelutapaa mä vihaan. Stupid as a stupid does - typeryys ihmisen tyhmentää. Fiksuuntukaa, kiitos. Ei sillä että mä olisin joku herran enkeli, mut sillä et muil olis hyvä olla.
          Vaikka kiusaamiseks tuleminen oliki välillä silkkaa helvettii, näin jälkeenpäin saan kiittää että tulin kiusatuks. Se kasvatti mua ihmisenä tosi paljon ja opetti paljon oikeesta ja väärästä. Oon tutustunu monee kiusattuu ja on tosi kiva kun jollekkin voi puhua joka on kokenu ainaki suunnillee saman. Oon saanu paljon ihania kavereita ja ystäviä. Onneks oon kiusattu, sillä mun elämä on aivan täydellistä.
          Tästä aiheesta voisin avautua vielä vaikka kuinka pitkästi, mutta tässä kaikki tältä kertaa. Kiusaaminen on aina väärin. Olis tosi hienoa, jos tää teksti sai muutettua sun ajatuksia edes jotenkin. Älkää antako kenenkää estää sua olemasta se, kuka sä oikeesti oot. Sä oot ainutlaatunen.

2 kommenttia:

  1. Niin asia teksti :-) Oon sunkaa aivan samaa mieltä!!

    VastaaPoista
  2. Näinpä! Kiusaamisesta ei ikinä puhuta liikaa. :-)

    laura-ansku.blogspot.fi

    VastaaPoista

Risuja ja ruusuja otetaan vastaan, mutta jokainen ymmärtänee hyvän maun rajoissa kommentoida. Hyvä kommentti piristää päivää aina :-)