"Elämän tarkoitus on tarkoituksellinen elämä"

keskiviikko 6. elokuuta 2014

Mua itkettää. Mua itkettää ihan tosissaa. On tosi ihmeellistä, miten kirjoitettu teksti voi vaikuttaa ihmisen mielialaan ja itse tähän ihmiseenkin näin paljon.

Facebookissa selasin mun kaverin sivua ja silmään pisti uutinen päivältä 10.6.2014 12-vuotias tyttö kuoli syöpään - peilin takaa paljastui jotain uskomatonta(*click!*) ja tuli pieni kutkutus tietää, mikä tämä "jokin uskomaton" sitten oli. Ja se jokin oli erittäin uskomatonta ja koskettavaa.

Lyhyesti siis 12-vuotias tyttö nimeltä Athena Orchard kuoli luusyöpään 28.5. Tytön kuoleman jälkeen tämän isä löysi viestin tytön huoneen peilin takaa:

 "Onnellisuus riippuu itsestämme. Ehkä kyse ei ole onnellisesta lopusta, ehkä kyse on tarinasta.

Elämän tarkoitus on tarkoituksellinen elämä. Eroavaisuus tavallisen ja epätavallisen välillä on se pieni lisä.

Onnellisuus on suunta, ei määränpää. Kiitos olemassaolosta. Ole iloinen, ole vapaa, usko, ikuisesti nuori. Tiedät nimeni, et tarinaani.

Olet kuullut mitä olen tehnyt, mutta et mitä olen kokenut. Rakkaus on kuin lasi, se näyttää niin ihanalta, mutta on niin helposti särkyvää

Rakkaus on harvinaista. Elämä on outoa. Mikään ei kestä ja ihmiset muuttuvat. Jokainen päivä on erityinen, voit ehkä kuolla huomenna sairaana, joten elä päiväsi täysillä. Elämä on juuri niin pahaa kuin siitä itse teet.

Jos joku rakastaa sinua, silloin hän ei anna sinun lipua pois riippumatta miten paha tilanne on. Muista, että elämä on täynnä ylä- ja alamäkiä.

Älä ikinä luovuta pois jotain, mitä tulet ajattelemaan joka päivä. Haluan olla se tyttö, joka tekee pahoista päivistä parempia ja se tyttö, joka saa sinut sanomaan että elämäsi muuttui siitä päivästä lähtien kun tapasit minut.

Rakkaudessa ei ole kyse siitä kuinka paljon sanot "Minä rakastan sinua". -Kyse on siitä kuinka kovaa pystyt todistamaan että se on totta. Rakkaus on kuin tuuli, voit tuntea sen, mutta et nähdä. Odotan, että rakastun ihmiseen, jolle voin avata sydämeni.

Rakkaudessa ei ole kyse kenen kanssa voit viettää elämäsi, vaan ketä ilman et pysty elämään elämääsi... Elämä on peli jokaiselle, mutta rakkaus on palkinto. Ainoastaan minä voin tuomita itseni.

Välillä rakkaus sattuu. Nyt taistelen itsekseni. Voin tuntea kipusi. Haaveet ovat todellisuuteni. Se sattuu, mutta se on ihan okei, olen tottunut siihen.

Älä tuomitse minua välittömästi, näet vain sen, minkä päätän näyttää sinulle... Et tiedä totuutta. Haluan vain pitää hauskaa ja olla iloinen, ilman että minut tuomitaan.

Tämä on minun elämäni, ei sinun, älä huolehdi siitä mitä teen. Ihmiset tulevat vihaamaan sinua, arvostelemaan sinua, loukkaamaan sinua, mutta se kuinka vahvana pysyt, se tekee sinusta sinut.

Ei ole aihetta itkuun. Tiedän, että pysyt rinnallani."


12-vuotias tyttö, kutosluokkalainen. Mä liikutuin lukiessani tota. Noinkin pieni tyttö, jolla on noin suuri sydän ja taito tiivistää elämän faktoja tuohon viestiin. Eniten mua liikutti se, että mä pystyin samaistumaan tohon tyttöön ja viestin sisältöön. Ei, mulla ei ole syöpää. Mäkin olen vielä pieni, mulla on toivottavasti pitkä elämä edessä niin risuineen kuin ruusuineenkin. Kyseinen tyttö kyseisessä viestissä kertoi miltei kaiken, mitä mä olen yrittänyt bloggaamisen avulla teille kertoa kokemani ja pohtimani perusteella. Tossa oli monta asiaa, mistä mä olen täällä kirjoittanut: "Onnellisuus riippuu itsestämme, onnellisuus on suunta, ei määränpää, kiitos olemassaolosta, tiedät nimeni, et tarinaani, olet kuullut mitä olen tehnyt, mutta et sitä mitä minä olen kokenut" ja monia muita otteita tuosta tekstistä. Kaiken ton tekstin jälkeen, ois ollut tosi mukava tavata tämä Athena.

Musta tuntuu, että tän tytön kuolemalla oli oikeesti tarkoitus. Jos hän ei olisi kuollut, olisiko isä koskaan löytänyt viestiä? Jos tytöllä ei olisi ollut syöpää ja jos hän ei olisi ollut lapsi, olisiko asiasta kirjoitettu edes uutista niin, että viesti olisi tavoittanut koko maailman? Pelkän uutisen kautta toi viesti ei leviä kaikkialle, eikä myöskään tälläisen yhden suomalaistytön bloginkaan kautta. Jos moni tekee tän saman, mahdollisimman moni kuulis tästä. Käyttäytyminen, luonne, olemus ja elämänasenne viestii paljon ympärilläolevillesi. Tossa viestissä oli tosi paljon asiaa liittyen noihin asioihin. Mä luin ton viestin tosi monta kertaa, ja musta tuli iloinen, vaikka kyyneleet vähän virtaavatkin. Tolla tytöllä on oikeasti tosi suuri sydän. Enhän mä tunne tyttöä, mutta kokemuksesta sanon, että kokemus auttaa kertomaan ja kokemukset kasvattaa. Syöpä oli hänelle iso surullinen kokemus, aivan kuten mulla kiusaaminen.

Ihmiset, lukekaa uutinen, lukekaa viesti. Lukekaa niin monta kertaa kuin jaksatte, kyllästymiseen asti. Athena oli ja on edelleenkin kultaa. Toivon tapaavani hänet vielä jonain päivänä, kun ajalla on aika ottaa, kun tietyssä vaiheessa se on antanut tarpeeksi. Kiitän syvästi mun fb-kaveria, joka oli jakanut uutisen hänen seinällään. Ilman sitä, en olis välttämättä koskaan löytänyt kyseistä viestiä, joka oli selvästi tarkoitettu mulle. Aivan yhtä selvästi se oli tarkoitettu sulle ja koko sun kaveripiirille, isovanhemmille, äidille, isälle. Viesti on tarkoitettu meille kaikille. Jokaista sadepisaraa kohtaan on ainakin kolminkertainen määrä auringonsäteitä, mä kerran sanoin yhessä mun postauksessa. Tässä tapauksessa auringonsäteitä tätä tapausta kohtaan on toivottavasti pian yli 7 miljardia.

"Onnellisuus riippuu itsestämme. Ehkä ei ole kyse onnellisesta lopusta, ehkä on kyse tarinasta. 
Elämä on outoa, mikään ei kestä ja ihmiset muuttuvat. 
Jokainen päivä on erityinen, elämä on juuri niin pahaa kuin siitä itse teet.
Muista, että elämä on täynnä ylä- ja alamäkiä.
Rakkaudessa ei ole kyse siitä, kuinka usein sanot "Minä rakastan sinua." Kyse on siitä kuinka kovaa pystyt todistamaan, että se on totta.
 Rakkaudessa ei ole kyse kenen kanssa voit viettää elämäsi, vaan ketä ilman et pysty elämään elämääsi. Elämä on peli jokaiselle, mutta rakkaus on palkinto. Ainoastaan minä voin tuomita itseni.
Elämän tarkoitus on tarkoutuksellinen elämä."

Nämä kaksi otetta tekstistä voisit kummatkin kuulla minun suustani, mutta tässä loppuun pari lausetta terveisin Mona.

"Haaveet ovat todellisuuteni. Se sattuu, mutta se on ihan okei, olen jo tottunut siihen.
Älä tuomitse minua välittömästi, näet vain sen mitä päätän sinulle näyttää. Haluan vain pitää hauskaa ja olla iloinen ilman, että minua tuomitaan.
Tämä on minun elämäni, ei sinun. Älä huolehdi siitä mitä teen. Ihmiset tulevat vihaamaan minua, arvostelemaan minua, loukkaamaan minua, mutta se kuinka vahvana pysyn, tekee minusta minut."

Mä toivon, mä todellakin toivon, että tästä asiasta puhuminen on mun elämän tarkoitus. 


8 kommenttia:

  1. Mielenkiitoisen oloinen blogi :)
    Liityin!
    Mikaela
    http://thelookblock2.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ja mäpä käväsen myös sun blogin puolella:)!

      Poista
  2. Itku tuli ku luki tätä :)
    Tosi kivan oloinen blogi muutenkin.
    Liityin lukiaksi :)
    http://mygorgeousdreams.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha voi kiitos, mäkin käyn sun blogin puolella!:)

      Poista
  3. Huippu postaus! Oon ollu sun blogis lukija jo pitemmän aikaa ja tykkään:) Voitko linkata ton uutisen tosta tytöstä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. wää kiitti paljon sulle myös!! Ja se on linkattuna jo :D pääset siihen siis painamalla tota 12-vuotias tyttö kuoli........ osaa jonka perässä lukee (*click!*) löydät sen ihan tosta postauksen alusta:)

      Poista
  4. oot tosi hyvä kirjoittamaan... ihana blogi sulla! <3
    http://maijaviola.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. vooi että kiitos paljon! <3 mäpä käyn kurkkailee myös sun blogin :)

      Poista

Risuja ja ruusuja otetaan vastaan, mutta jokainen ymmärtänee hyvän maun rajoissa kommentoida. Hyvä kommentti piristää päivää aina :-)