THE HAPPIEST WITHOUT MAKEUP

sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

IMG_3677

Olette nähneet nämä samat kuvat jo kerran, sekä meikittömiä kuvia musta useita kertoja aikaisemmin blogini historian aikana. Silti mä aina laitan näitä ja kirjotan aina kasvojeni ihon kunnosta aina uudestaan. Moni miettii miksi ja se on herättänyt erilaisia tuntemuksia niin vanhoissa kuin nuorissakin ihmisissä. Mä voin rehellisesti sanoa olevani onnellinen ulkonääköni ja moni ihmettelee sitä. Miksi mä teen näin ja miksi tunnen näin?

You have seen these pictures once before and also pictures of my non-makeup face for many times in my blog's history. And I'm still uploading these and writing about my face all over again. Many people are thinking why am I doing this and it have made many feelings so in old as in young people. I can honestly say to be happy about how I look and many are wondering why. Why am I doing this and why am I feeling how I feel?

Se hajottaa huomata, että sulla on ihotauti, mun tapauksessa akne. Tiedätte varmaan sanonnan "pain changes people". Minun tapauksessani kävi niin. Jotkut ovat sanoneet, että sanonta ei kävisi minun tapaukseeni, aknestahan ei mitään fyysistä kipua tule. Väärin.
Kyseinen sanonta voi tarkoittaa joko fyysistä tai henkistä kipua. Fyysistä ja henkistä kipua ei voi verrata keskenään, vain että kumpikin tuntuu pahalta, mutta eri tavoilla. Usein henkinen kipu voi sattua enemmän kuin fyysinen kipu. Vaikka aknesta tulee enemmän henkistä kipua, siitä voi tulla myös fyysistäkin. Mulla on ollut hirveää kutinaa, paineentunnetta, kirvelyä, kuumotusta ja kaikenlaista kipua vain aknen takia.
On surullista, että kaikki eivät ymmärrä, minkälaista on olla teini, jolla on akne. Myös monilla on aivan väärää tietoa. Akne ei ole mitenkään riippuvainen siitä, oletko käynyt suihkussa vai et. Akne ei tule syömällä paljon suklaata, eikä akne tule vain teini-ikäisille. Se voi puhjeta sullekkin vaikka tänään, iästä riippumatta.

It really breaks you down when you notice to have skin disease, in my case to have acne. You might know the saying "pain changes people". In my case it happened. Some have said that my case has nothing to do with that saying because there comes no physical pain from acne. Wrong.
The saying can mean physical pain or mental pain. They can't be compared. Only similar thing in each other is that they don't feel good. Mostly mental pain hurts more than physical pain. Even thought acne gave me more mental pain than physical one, acne can give it. I have had tickle, feelings of pressure on my cheeks and more and more uncomfortable feelings on my face while having acne. 
It is sad that everybody don't understand how it feels to be a teenager who has acne. Many people have wrong information about it. Acne is not dependent on when you have taken a shower for the last time so it doesn't mean that you are dirty, messy of untidy. Acne doesn't come by eating lots of chocolate and acne doesn't come just to teenagers. It can come to adults too, even to you on today or any time. 


IMG_3651

Onko mua koskaan kiusattu tai muuten huudeltu aknen takia? On. Mua kiusattiin paljon joka päivä, mutta koska siihen osattiin puuttua ja koska siihen tavallaan oppi tottumaan jossain vaiheessa, se ei jossain vaiheessa tuntunut enään niin pahalta. Mulla oli ihan sileä ja täydellinen iho viimeksi kolmosluokalla, kuusi vuotta sitten. Koulukuvassa hymyili hyväihoinen tyttö. Mä en enää edes muista, millaista oli hyväihoisena ilman aknea. Se "hyvä aika" tuntuu niin kaukaiselta, kun on melkein puolet lyhyestä elämästään viettänyt kiusaamisen, huutelun ja ulkonäköpaineiden alla. Olen murtunut monta kertaa ja minulla on ollut itsetuhoisia ajatuksia. Onneksi en ole koskaan tehnyt itselleni mitään pahaa, Ei ole tilannetta, jossa sinun tarvitsisi vahingoittaa itseäsi. Onneksi mä tajusin sen ajoissa.
Mä syytin paljon muita ja itseäni aknesta. Ehkä se oli muiden vika, ehkä mä olin vaikuttanut tähän. Mun oli pakko löytää tälle syy. Jossain vaiheessa tajusin lopettaa kaikkien syyttämisen - akne on mulla nyt ja tällä hetkellä pitää vain pitää katse tulevassa.

Have I ever been bullied or has someone shouted bad things about my acne? Yes. I was bullied a lot everyday but because some people noticed it they made it stop because they saw how unhappy I was. And when time passed by I kinda learned to live with every bad comment that I heard. They didn't feel so bad anymore because I kinda got used to them. Last time I had smooth and perfect skin was at third grade, six years ago. On my school photo there smiled a good-skinned girl. I don't even remember anymore what was it like to have no acne. That "good time"  seems to be so far away when I have spent almost a half of my short life under bulling, yelling and not feeling sure if I looked good. I was really upset and broken many times of my destiny. I have had self-destructive ideas. Luckily I made nothing bad to myself. There is no situation you can't go through without harming yourself. And luckily I realized it in time.
Because of my acne I blamed others and myself of having it. Maybe it was others fault, maybe I did something wrong. I needed to find the reason of having this acne. At some point I realized to stop blaming everyone - I have this acne now and in this situation I have to keep my eyes on the future.


kollaasi1

Millaista elämäni on nyt ja mitä tarkoitan postauksen otsikolla "the happiest without makeup"(onnellisin ilman meikkiä)? Mun elämä rullaa nyt paremmin kuin se on ikinä koskaan aikaisemmin. Mä saan hyvää kommenttia avoimuudestani, rehellisyydestäni, iloisuudestani ja aitoudestani. Kuten mun englannin kielisessä henkilökuvauksessa lukee "olen positiivinen nuori, joka joutuu katsomaan elämäänsä aurinkolasien läpi, niin kirkas, hyvä ja aurinkoinen asia elämäni on!". Mä olen nykyään enemmän meikittömänä kuin meikit naamassa ja se on vapauttavaa - ei kokoajan tarvitse katsoa ja korjata levinneitä meikkejä. Mä saan nykyään enemmän hyvää kommenttia mun meikittömästä naamasta. Se tuntuu tosi hyvältä. Musta on tullut suvaitsevampi ja jätän useasti ulkonäön huomioimatta. Omistan niinsanotusti kaikenkarvaisia kavereita ja olen tosi iloinen voidessani nimetä kaverini ja ystäväni.
Olen alkanut hymyilemään paljon vastaantuleville ihmisille, varsinkin niille, joilla on joko parhaillaan tai on ollut akne. Yritän viestiä hymylläni "tiedän mitä olet käynyt läpi ja tiedän miltä sinusta on tuntunut. Minä en ajattele sinusta niin." Hymyilen myös meikittömille ihmisille. Musta on oikeasti tosi hienoa, että pystyy olemaan julkisesti ilman meikkiä. Meikkaaminen on vähän lähtenyt käsistä. Mä en tarkoita, että katson meikkaavia ihmisiä pahalla, mäkin käytän meikkiä joskus. Jotkut eivät suoranaisesti, noh, osaa sitä niin hyvin. Meikkaamisella itse korostan omia piirteitäni, vähemmän muutan niitä. Jotkut käyttävät meikkiä muuttaakseen itsestään joitain piirteitä kokonaan. Jotkut meikkaavat omasta mielestäni liikaa ja epäluonnollisesti, mutta jokainen meikatkoon tavallaan, jolla kokevat itsensä kauniimmiksi.
Blogin otsikko kertoo minusta. Mä olen the happiest without makeup.

What kind of life I live now and what I mean by the title "the happiest without makeup"? My life rolls now better than it ever has before. I get good comments about my honesty, happiness and authenticity. As my English portrait says " I am positive minded youngster who has to watch her life through sunglasses, so bright, good and sunny thing my life is!". Nowadays I spend more time without makeup and it is releasing - you don't have to check that is your makeup in good shape all the time. Today I get more good comment my non-makeup face. It feels really good. I don't notice people's looks so often. I have many friends and they differ from each other. I am pleased to say "hey, that guy over there is my friend" everyone of my friends.
I have started to smile to every people which I see on the streets. Specially for them who has acne or who have had it. I try to say in that smile "I know what you have gone through. I don't think the same way about you". I smile also to people which don't have makeup. I think it is really great if someone can be without makeup in times, when using makeup is daily habit to many people. I don't think it is bad if you use makeup because I use makeup sometimes too. But some of them just, well, don't do that so good. When I use makeup I try to highlight the features of mine, not trying to change them so much. Some use it to change themselves very very much. And some use it too much and make themselves to look unnatural. But I let everyone use the makeup in the ways they see the best.
Blogtext's title tells about me. I am the happiest without makeup.



kynnet

Olen vähän aikaa sitten aloittanut uuden harrastuksen, josta en ole vielä kirjoittanut blogiin - geelikynsien teko! Kuvia mun luomuksista löydät instagramista käyttäjänimellä @geelikynnetmona

I have started a new hobby that I have not told you yet - creating gel nails! You find some more pictures of the nails that I have created in instagram with @geelikynnetmona

13 kommenttia:

  1. wou tää oli mielettömän hyvä postaus, veto ihan sanattomaks. Ite oon kans kärsiny aknesta ja pystyn samaistumaan ja ymmärtämään tekstin täysin. Oot todella rohkea ja kaunis tyttö! <3

    VastaaPoista
  2. Ihan huippuja nää sun postaukset ! :-) Ajattelen just täysin samoin sun kanssa, itekki oon käyny läpi tosi pahan ja monta vuotta kestäneen aknen, mut se vaan vahvisti mua. Nyt voi hymyssä suin kävellä joka paikassa ilman meikkiä :-) oon itekki huomannu joskus hymyileväni ihmisille joilla on akne ja varsinkin niille jotka ilman meikkiä kulkee julkisilla paikoilla. Oot super <3

    VastaaPoista
  3. Huh, oon hyvin vaikuttunut sun rohkeudesta julkaista tällaisen asian. Sun kaltaiset ihmiset ja noin positiivinen asenne vie tätä elämää paljon kauniimpaan suuntaan. Kiitos tästä kirjotuksesta. Toivon kaikkea hyvää sulle ★

    VastaaPoista
  4. ihanaa, että sie aattelet noin :> miulla oli ihan sama tilanne, akne joka alko kolmosella. onneksi mie hyväksyin sen, ja nyt se on ajan myötä vähentynyt, normaalin teinin mittoihin (oon nyt 17v)
    tsemppii siulle :)! ihana teksti!

    VastaaPoista
  5. Tiiän todellakin, että akne ei johdu niinkään elämäntavoista. Mulla oli paha akne ja varmaan tuleekin takaisin kohta koska lopetin lääkekuurin sivuvaikutusten takia. Tällähetkellä arvet ovat niin pahat että kaikki eivät edes usko et se ois pelkkää arpea. En oo vielä kertaakaan uskaltanut mennä kouluun ilman meikkiä. Eniten pelottaa se et siellä ei ole mikään paras ilma remontin takia ja näyttäisin ihan auton alle jääneeltä ;/

    VastaaPoista
  6. Mä ennen luulin että akne johtuu huonoista elämäntavoista, ja helposti ajattelin että aknesta kärsivät ois jotenkin epähygieenisiä. Mutta vasta sitten ku mun läheiselle tuli paha akne, ja näin sitä henkistä taistelua sen asiankaa tajusin että ei se oo ihmisen oma päätös yhtäkkiä vaan nyt saada aknea. Vasta kun pääsee asiaa lähelle, sen monesti ymmärtää:( Akne ei määritä ketään ihmisenä, niinkun myös suakaan ja musta oot aknesta huolimatta ihan hullun kaunis ! Arvostan sua tosi paljon !

    VastaaPoista
  7. Moi! Tosi rohkeasti kirjotettu ja paljon hyödyllistä tietoa. Mä en tiennyt aknesta paljon ennen, mutta nyt tiedän enemmän. :) Kauheeta jos sua on kiusattu aknen takia. Ihmiset osaa olla niin pinnallisia!! Ei kukaan ansaitsis sellasta :( Ihana kuulla että oot tällä hetkellä sinut itsesi kanssa. Oot tosi kaunis aknesta huolimatta! ♥

    http://neeanatalie.blogspot.fi

    VastaaPoista
  8. Olet kaunis. Akne ei millään tavalla poista sitä faktaa! Ja sen lisäksi, että olet ulkoisestikin kaunis, olet upea sisältä!

    VastaaPoista
  9. todella upee ja oikeesti varmaan monelle antaa rohkaisua! :--) tää maailma tarvis enemmän rakkautta ja hymyä, sun laisia ihmisiä jotka ymmärtää! olet kaunokainen ja sulla on kauniita ajatuksia ♥

    VastaaPoista
  10. Ensiksi täytyy sanoa että wau! Nostan hattua ja kumarran sulle kuinka eohkea olet. Itse taistelen aknen kanssa myöskin. Viime vuoden aikana se vain on pahentunut. Akne syö kyllä itsetuntoa kovastikin, mutta töytyy vain oppia hyväksymään tilanne ja ottaa siitä hyvät puolet. Tottakai oma naamatilanne ärsyttää ja itkettää. Suututtaa oikein jos joku sileäposkinen kaveri saa yhden finnin ja valittaa siitä koko päivän sanoen omg kato nyt tätä, tää näkyy niin selkeästi. Siinä itse kiehun sisältä ja yritän hillitä itseäni tiuskaisemasta että voi hyvänen aika ole kiitollinen tuosta, itse et haluaisi minun iho ongelmia. Meikkkaus on ok, mun osalla helpotus, sillä en todellakaan ole tarpeeksi rohkea ollakseni julkisillapaikoilla ilman meikkivoidetta, on se mun arpipunoitus niin paha. Naamani on tällä hetkellä ok tilassa, punoittaa kovasti arpien kanssa, toisella poskella kuitenkin tulehdusta, mutta antibiotti meneillään. Toivon kovasti että muut ymmärtäisi akne ihmissiä, tai siis nuoria ja aikuisia joilla on aknea. Kiitos sinulle tästä postauksesta! :)

    VastaaPoista
  11. Tosi hyvä ja rohkea postaus! :)

    VastaaPoista
  12. Oot niiin kaunis just tuollaisena ilman meikkiä! <3

    VastaaPoista
  13. Hatun nosto! :)
    Akne oikeesti syö hirveesti itseluottamusta. Ja se on aikalailla henkistä ja fyysistä tappelua ja käden vääntöä sen kanssa. Oon kattonu kun sisko ja muutamat kaverit tappelee tän kanssa. Itellä naamassa ei oo aknea, mutta on selkä on hirveen arpinen ja akneinen. Rintsikoiden olkaimet sattuu ja selkä kutia, ja hups nyt onkin raavittu selkä auki... mä en halua esiintyä sellasista topeissa jotka paljastais mun lapaluut tai keskiselän. Mulla oli yhdessä vaiheessa lääkityskin tähän asiaan ja helpotti, mutta nyt tää on tullu takasin :/
    // Oot sairaan kaunis ja rohkaseva persoona! :) Kiitos tästä postauksesta! ^^

    VastaaPoista

Risuja ja ruusuja otetaan vastaan, mutta jokainen ymmärtänee hyvän maun rajoissa kommentoida. Hyvä kommentti piristää päivää aina :-)