POIKIEN SUUSTA

tiistai 24. maaliskuuta 2015

Ihan vain koska kertaus on opintojen äiti:
Mulla on siis akne ja se on ollut mun matkassa 4.lk. lähtien. Erittäin pahalaatuinen ja ikävä jo useita vuosia kestänyt vaiva on murtanut ja hajottanut mut niin monet kerrat, että jossain vaiheessa sitä aloitti liimailemaan omia palasiaan takaisin yhteen. Työ ei ole ohi, eikä todennäköisesti koskaan tule valmiiksi mutta mä olen edennyt. Mä aloitin kirjoittamalla mun blogiin mun aknesta ja tein Naked Truth haasteen. Sain paljon hyvää ja positiivista kommenttia, toki koskaan en ole välttynyt negatiivisuuksilta. Nyt mun blogi perustuu enimmäkseen ihon- ja kauneudenhoidolle, omantunnon kohottamiselle ja muutenki hyvälle, iloiselle, aurinkoiselle, paremmalle ja etenkin suvaitsevammalle ja aknettomalle huomiselle. Olen ollut kiusattuna akneni takia useita vuosia ja nyt olen loppusuoralla tämän prosessin kanssa. Kuten jo sanoin, työ ei tule koskaan valmiiksi ja aknesta jää jäljet niin kasvoihini kuin luonteeseeni ja muhun itseeni. Tämä on myös kasvattanut mua ihmisenä tosi paljon - musta itsestä on tullut suvaitsevampi ja elämäniloisempi. Bloggaaminen on auttanut tässä asiassa mua paljon.
Mun aknepostauksien takia myös muhun on ottanut yhteyttä moni aknesta kärsivä. Myös moni tyttö on ottanut muhun kontaktia ulkonäköpaineiden ja itsetunto-ongelmiensa keskellä. Monissa viesteissä on puhuttu myös, kuinka kaikki pojat ajattelevat pelkästään tyttöjen ulkonäköä, eivätkä he tunnu välittävän luonteesta yhtään. Mä ja mun pojat todistetaan noi väitteet niin vääriksi.

Eilen kuulin kahden eri nuoren miehen suusta hyvää palautetta liittyen mun blogiin, toinen on vähän tutumpi ja toinen mulle ihan tuntematon. Toinen sanoi olevansa "ylpeä, kun yhdessä kuvassa sanoit mis olit ilman meikkii ja sillee nii sanoit et oot omasta mielestäs nätti tai kaunis. Olin niin ylpee siitä kommentista ku melkee kukaa muija ei sano noin". Toinen sanoi saman hieman eri sanoilla. Vaikka toinen näistä herroista ei ole mulle mikään tuntematon, niin pakko sanoa, että noi kommentit tuli sellaisten ihmisten, nimenomaa miespuolisten ihmisten suusta, joilta en ois koskaa voinut kuvitella kuulevani tuollasia kommentteja. Se inspiroi mua tekemään tälläisen postauksen todisteeksi niille, varsinkin tytöille, jotka kokevat itsetunto- ja ulkonäköpaineita tai kärsivät aknesta. Mä pyysin instagramissa mun miespuolisia seuraajia ottamaan muhun yhteyttä ja vastaamaan muutamiin kysymyksiin ja kommentoimaan hieman. "Vapaaehtoisia" ilmoittautui huikean paljon ja haluan kiittää jokaista kiinnostuksesta auttaa mua kirjoittamaan mun blogia ja auttamaan ulkonäköpaineista kärsiviä ja muutenkin epävarmoja ihmisiä. Julkaisen suurimman osan jokaisen kysymyksen vastauksista. En kaikkia sen takia, koska niitä on ihan hirveesti ja monia samoja vastauksia!


Millä perusteella alat seuraamaan tuntemattomia tyttöjä instagramissa? Mikä saa sinut kiinnostumaan muista tytöistä?


-Riippuu tytöstä, mutta yleensä kasvonpiirteet ja se minkälaisia kuvia se julkaisee, jos se vaikka julkaisee joitai lomailukuvia ja näin, mutta harvemmin semmosia, jotka laittaa jotain herukuvia. Ja sitten monesti kavereiden kavereita.

-Seuraan tuntemattomia tyttöjä jos sellasii satunnaisesti tulee vastaan, en selaa mitään #finnishgirliä, mutta jos joku vaikka tykkää mun kuvasta ja kiinnitän siihen huomioo niin meen tsekkaamaan sen profiilin. Jos se on mun mielestä kaunis ja sillä on kivoja kuvia sekä hyvä feedi niin luultavasti seuraan. Sellaset jotkut 50k seuratut jätän välistä koska nah.
Huomion herättää jos siinä on jotain piirteitä, jotka jää mieleen sillee voimakkaasti, kuten hienot hiukset, lasit, jotka näyttää sillä hyvältä, tyyli/hienot vaatteet, varsinkin jos tyyli on sellanen et se erottuu, mutta klassinen niin wow. Opiskelen psykaa toisella koululla ja oon huomannu siellä yhen tytön jolla on ihan mahtava tyyli ja tosi hienot hiukset, niin on kyllä jääny mieleen ja herättäny mun huomion, meinasin itseasias pyytää kahvil mut en oo nähny sitä hetkeen. 
Ja tietty kauniit kasvot ja vartalo.

-Varmaan sil perusteella seuraan tuntemattomia instagramissa, että no ulkonäkö on tärkee siin jos rupeen seuraamaan ig. Ja ekana herättää huomion no just ulkonäkö jos en yhtään tunne tai tiedä sitä ja sit silmät on yks mitä katon.

-Ehkä tulee mieleen, onko sen mimmin ajatusmaailma ja harrastukset samantapaset kun itellä. Et urheillaan, pidetää hauskaa frendienkaa yms. Et ei se pelkkä hyvännäköisyys ole kaikki.

-Ihan ekana varmaankin se pieni profilikuva, jos siitä näkee jo vähänkin että tyttö on nätti tai sil on kiva asuste ni sit lähen kattomaan niinku kaikkia kuvia, ja just siis hiukset, silmät ja naama ja vaatteet. 

-Jos niillä on kiinnostavii kuvii esim. harrastuksin, musiikkiin liittyvää tai sit jos vaikuttaa mukavalta muuten vaa nii sitte.

-Tissiheru. Ja se et jos ne näyttää oikeesti hyvältä nomakeuppina. Tai sit laittaa jotai fitnesskuvii. Tai on Sara Chafak. Tai sit kans jos se on follannu mua ja näyttää iha siedettävältä. Tai jos sil on mauton jasso.

-Ehkä katon sillee et onks niil iha turhii postauksia tai jotai mitä en tarvii siihe mun seinälle, tai sit katon vaa et jos ne alkaa vaik seuraa mua. Ja sit sellai kivan aidon näkönen tyttö ni sit.

Seurusteletko nyt ja kuinka monta kertaa olet seurustellut aikaisemmin? Mikä sai sinut kiinnostumaan kyseisistä neideistä?Olitteko esim. vanhoja tuttuja vai uusia tuttavuuksia..?

-Seurustelen tällä hetkellä ja minulla on yksi aikaisempi suhde. Tämänhetkisessä tytössä ihastuin/rakastuin melkein koko persoonaan, räväkkiin luonteenpiirteisiin, tulisuuteen ja se vaikutti kiinnostuneelta siitä mitä teen ja hyväksy mut semmoi ku oon ja sit ku sen kosketus tuntuu niin hyvältä ja ku se tarvii mua ja ku se on nii hyvännäköne et se iskee silmään ku kipinät rälläköidessä. Hänen kanssaan oltiin kyl jo ihan bestiksii et tunsin sen kyl hyvin jo sillon mikä oli kyl omasta mielestä fiksumpaa et tuntee etukäteen aik hyvin ja on se luottamus jo. Sen edellisen kanssa en oikein muista, tutustuttiin koulusta ja oli ihan mukava tyyppi.

-En seurustele ja oon ollut kahden kanssa ja siis joskus junnuna oli jotai säätöjä. Oltiin uusia tuttavuuksia, mutta tutustuimme kauan.

-En seurustele tällä hetkellä. Kerran oon ja erosin noin 2kk sitten, se kesti joku 4kk.

-En seurustele ja olen kolme kertaa kunnolla seurustellut. Kaksi tapausta oli ns. "uusia tuttavuuksia" joka sitte johti seurusteluun, ja yks tapaus oli et hän oli ollu mun tosi hyvä ystävä jo vuoden ajan ja se johti sitten seurusteluun.
Nosiis tyttöjen luonne vaikutti et he vaikutti just sellasilt kenen kans vois asettuu aloilleen (mukavia, huumorintajusia, lojaalisia ja ystävällisiä) ja siis tottakai ulkonäkö vaikuttaa siihen ensi näkemiseen et kiinnostuu siitä henkilöstä jos hänen ulkonäkö miellyttää.

-En seurustele ja pari kertaa oon seurustellu. Oltiin tunnettu jo aika kauan ja säädettiin eka jotain kolme kuukautta.

-Tällä hetkellä joo. Ja joku 3-4 sellasta mitkä voi laskee seurusteluks. Se oli vähän uudempi tuttavuus ja emmätiiä mitkä siihe vaikutti, ehkä se et en vähää aikaa oo kenenkää kaa seurustellu ni halus jonku vierellee. Ja sit se vaan tuntu siltä et tää vois olla hyvä juttu.

Yhteensä kaikista mun pikku "koekaniineista" seurustelee alle kolmasosa ja kaikki ovat seurustelleet yhdestä kerrasta neljään kertaan aikaisemmin. He ovat 16-21 vuotiaita.

Mitä ulkonäkö ja luonne merkitsee sinulle tytössä? Kumpaan sä kiinnität enemmän huomiota ja vaikuttaako ulkonäkö paljon siihen, että tutustutko ylipäätään ees kaverimielessä? Mikä on tärkeintä nimenomaan siinä tytössä jos alat luomaan kaverisuhdetta sen kanssa?

-Jos oletetaan, että ollaan jo juteltu vähän niin jos siinä on löytyny joku hyvä keskusteluyhteys ja kanava mihin molemmat on lähteny mukaan. Suht tasapuolisesti niin ehk mä haluaisin jutella henkilön kaa myös livenä.

-No siis onhan se luonne todella pal tärkeämpi, et vaiks tyttö olis miss suomi mut latvast laho ni ei nappais muhun ainakaan. Mut siis joo jos seurustelumielessä katon tyttöä ni kyl hänellä täytyy olla sellanen ulkonäkö et saa mut kiinnostumaan, mut luonnetta pitää olla enemmän. Ja siis en tuomitse ketään ulkonäön perusteella, koska ikinä ei tiedä mitä on käynyt et jos vaik joku ollu vakavas kolaris ja naama menny rikki, mut kaverimieles tutustumises ulkonäöllä ei oo melkeen yhtään merkitystä, et jos ihminen on vaan mukava ja ystävällinen mulle niin mä olen samanlainen hänelle.

-Tottakai ulkonäkö merkitsee! Mutta se on enemmän just sellasessa et lähenkö ees tutustumaan johonki niin, että ajattelen et haluun jotain enemmän. Jos alunperin tuntematon/puolituttu niin sillon suurempi painotus ulkonäöllä.
Mutta jos tiedän jostain, että joku on todella mukava henkilö ja kiva jne., ja sellanen josta ajattelen, että tulisin sen kanssa toimeen niin sillon ulkonäöllä ei ole mulle mitään merkitystä!
Tottakai jossain porukassa just jossa on joku tuntematon vaikka, jonka ulkonäkö ei niin miellytä, mutta huomaan et se on tosi kiva ja sen sellasta niin lähden tutustumaan. Hyvä esimerkki on just mun paras kaveri, joka on sellanen vähän suurehko ja joidenkin mielestä ei välttämättä niin kaunis niin oon silti tutustunu siihen ja se tuli mulle ite juttelemaan ja nyt se on tosiaan mun paras ystävä. Et kavereita en karsi ulkonäön perusteella.
Mutta jos on kyse siitä, että haluun jotain enemmn, niin kyllä siinä vaiheessa siinä pitää olla myös jotain ulkonäöllisesti mua miellyttävää. Ellei sen luonne oo sitten ihan täydellinen.
Loppujenlopuksi en anna ulkonäölle _niin_ suurta painoarvoa kun luonteelle. Varsinkaan kaveruudessa.
Ainiin, ja vaikka tyttö ois ihan uskomattoman kaunis jne., niin jos se on täys bitch niin se on a pass for me.

-Etin luotettavuutta, lempeetä ja ymmärtäväistä luonnetta. Ja ei saa olla semmoi mikä valittaa jos ei aina oikee löydy aikaa eri syistä ja ymmärtää jos joudun tekee oharit. Ja hyvä huumorintaju on aina hyvä. Ja sit et pystyy puhuu intiimeistä asioista kiusaantumatta ja ettei ahdistu mun jutuista liian herkästi. Ja semmoi ettei pelkää koskee (tykkään halaa ku nään) sekä vähän rämäpäisyyttä et uskaltaa kiipee munkaa GSM-mastoon jne. Näkyy muuten pitkälle sieltä mastosta.

-Tärkeintä on et se on huumorintajunen, mukava, hauska ja sellanen kenen kaa voi olla oma ittensä.

Mitä sanottavaa sulla olisi tytölle, jolla on ulkonäköpaineita ja mahdollisia itsetunto-ongelmia?

-Onhan se ulkonäköki tärkee osa, mut se et millanen se tyttö on luonteeltaan vaik ulkonäkö ei ois täys kymppi. Et jos se on positiivisel asenteel eikä aattele esim. et "hyi vittu mä oon ruma" koska se ärsyttää kaikista eniten. Mut siis pitää ajatella positiivisesti. Ja jokainen on jollain tapaa kaunis!

-Vakuuttelisin et se on kaunis, koska niin moni tyttö huolehtii ihan liian paljon ulkonäöstään, vaikka ne on ihan helvetin kauniita. 

-Mä varmaan sanoisin kutakuinkin "ole oma itsesi, älä välitä muiden vaan omista mielipiteistä". Oisin varmaa reilu neuvoo mut osaan olla realistinen.

-Sanoisin sille, että se on kaunis jos se oikeesti on, mut jos ei ni en haluu valehella, mut en sanois et se rumakaan on. Kertoisin sille että turhaa se siitä ressaa, koska luonne on tärkein ja ei tarvii olla mikään Marilyn Monroe menestyäksee ja jos se nainen ois mulle tärkee halaisin sitä ja veisin sen ulos ja piristäisin sitä, että se unohtaa sen ressaamisen ja näyttäisin sille, että ei ulkonäöl oo väliä. Sit sanoisin että ei piä vaa venaa millo tapaa sen ihanan vaa elää hetkessä ja antaa asioitten tapahtua omalla painollaan.

Kuten tuli ilmi, kaikki pojat eivät ole samanlaisia. Vastauksia tuli paljon, tosi paljon samanlaisia, mutta myös toisistaan täysin poikkeavia. Vastaajia mun kysymyksille tuli reilut 30 ja haluan kiittää jokaista, että antoivat mielipiteensä näiden asioiden puolesta. Me naispuoliset olemme rikkaus siinä missä miespuolisetkin, vaikka sanonta kuuluukin "se on vähemmistö, sillä hyviä naisia on vain harvassa". Näiden herrojen mielestä se hyvä nainen on aito ja he haluavat antaa mahdollisuuden. Viiden ikävuoden haarukkaan asetetut herrasmiehet olivat suurinosa tuntemattomia mulle, mutta pari tuttuakin halusi kantaa kortensa kekoon, mikä oli mielestäni erittäin hienoa. Minulta moni kysyi: Tuletko tuomituksi aknesi takia koskaan? Vastaus on kyllä, kyllä tulen tuomituksi joka päivä nimenomaan akneni takia. Moni myös antoi mulle positiivista palautetta mun asenteesta ja blogista ja kaikesta, ja se lämmitti mua tosi paljon. Nykyään huomaa, että itse saan enemmän blogistani hyvää palautetta ja palautetta ylipäätään pojilta, mikä on ollut vähän aikaa sitten ihan eri päin. Haluan kiittää paljon näitä hurmureita. 

Tytöt, pojille olet enemmän kuin ulkokuori. Se, mitä löytyy sisältä vaikuttaa moneen asiaan enemmän kuin ulkonäkösi.






14 kommenttia:

  1. Moikka. Kiva bloggaus oli tää! Näin kirjoittaessani tulee mieleen vaan yks sana (mahtava). Ulkonäkö ei ole tärkeintä ihmisessä vaan se mimmonen on sisältä. Jotkut pojat ovat vain ulkonäön perään mutta onneksi kaikki eivät :) joskus kyllä tuntuu siltäkin että suuri osa tytöistä on myös vaan "six packin" perään joten toivoisin toista samanlaista postausta mutta käänteisenä sukupuolena. Voisit vaikka esittää vapaaehtoisille samalla kuvia pojista ja kysyä heidän mielipidettään ulkonäöstä ja samalla kertoisit jotain heidän harrastuksistaan (jos niitä on) se voisi olla todella mielenkiintoista,tää oli aik pitkä mut ei voi mitään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka moi! Hyvä idea ja todellakin pistän mietintään, tää yks postaus vei multa hirveen kauan niin harkitsen uutta.. :D Kiitos positiivisesta palautteesta :)

      Poista
  2. Mä oon oikeesti aivan sanaton. Mona, sä oot upee, sun blogi on upee ja tää postausidea oli upee!! Oot niin luova ja susta huomaa että sä tosissas haluat toisille vaan hyvää:-) nainen susta tulee vielä jotain suurta. Pakko sanoo viel kerran et hitto oot upee, sisältä ja ulkoo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ää voi apua!! Kiitos Maiju tosi paljon tästä, made my day!! crying here

      Poista
  3. Vau mikä postaus, aivan siis mieletön, todella hyvin koottu ja kirjoitettu ja mahtava aihe. Jotenkin kosketti itseäni ja sai liikuttumaan - mä juuri nyt yritän juurikin tuota uskotella itselleni, että vastaan tulee vielä sellainen mies, joka ei katso vain ulkonäköä, vaan katsoo silmiin ja silmien taakse. En ole laiha enkä pitkä, olen vähän liian puhelias ja vähän liian räiskyvä, mutta ehkä joku siihenkin tykästyy - ainakin tämän perusteella se saattaa olla mahdollista. Vielä kerran upea postaus, olisi monellekkin ajattelemisen ja lukemisen arvoista!

    privaattikamaa.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua itsekkin meen ihan sanattomaks! Kiitos paljon näinkin pitkästä ja perustellusta kommentista ja palautteesta. Mäkään en ole laiha enkä pitkä, olen tosi kovaääninen ja massasta poikkeava, mutta mäkin elän siinä uskossa, että eiköhän joku muhun tykästy ehkä jossain kohtaa mun elämää. Ihanan piristävä kommentti, kiitos paljon sulle!! :)

      Poista
  4. huih, nyt on kyllä mieletön postaus! Luin alusta loppuun kovalla mielenkiinnolla. Tosi hienoa et oot uskaltautunut pyytämään pojilta mielipiteitä nuinkin arasta aiheesta. Tosi hieno ele, ja varmasti auttaa monia tyttöjä/naisia. ♥


    www.tiia-valokuvaa.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos näinkin positiivisesta palautteesta!! Toivottavasti tästä olisi apua jolle kulle :)

      Poista
  5. Mahtava postaus, mutta poikien vastauksista jo huomaa että silti se ulkonäkö menee ykköseks. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta, mutta itse sain aivan eri käsityksen poikien vastausten perusteella. Myös itse kun pientä small talkia asiasta liittyen poikien kanssa juttelin, niin itse sain täysin erilaisen kuvan kuin sinä. Ulkonäkö herättää kiinnostuksen, mutta lopullinen kemia päättää.

      Poista
  6. Wow Mona, sun blogin ansiosta arvostan sua ihmisenä to-del-la paljon! Harvassa on nykyään tollasia upeita ja rohkeita mimmejä, oot Mona mahtava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vautsi vau, kiitos paljon!! Oon ihan sanaton, hyvää kommenttia tulee joka puolelta kaiken ikäisiltä.. Kiitos paljon, tosi kiva jos olet musta saanut tuollaisen kuvan!! :)

      Poista
  7. Ihan mieletön postaus! Mun on pakko sanoa, että tää oli kyllä pitkään aikaan kivoin lukemani teksti! Mulla on ollut kanssa akne, ja se oli kammottavaa kun ihmiset juuri tuijottivat ja vieroksuivat mua sen takia, mutta nyt se on jo sen verran hyvällä mallilla, että oma itsetuntoni on noussut, ja sen myötä myös mun elämän asennekkin on paljon positiivisempi! Itse tykkään kulkea melko paljon naturaalina, vaikka on myös kiva laittautua. Mun mielestä on todella hienoa, että olet näin rohkea täällä blogissa sun aknesta, ja tälläisistä asioista, uskon että monen itsetunto voi nousta edes hieman jopa tällä tekstillä, koska tämä sai ajattelemaan todella paljon! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa voi apua, hukun näihin kaikkiin positiivisiin kommentteihin! Vaikka ajattelinkin tämän herättävän jonkinmoista kiinnostusta ja tunteita kun ei mua vastaan ainakaan ensimmäistäkään tällästä oo tullut. Herätti sitten monessa vähän enemmänkin tunteita, kuin osasin edes kuvitella!
      Sielunsiskona tiedän hyvin, miltä susta on tuntunut akneaikoina ja yksinkertaisesti ihan hirveätähän se on ollut. Vaikka mulle on tästä aknesta tullut paljon hyvääkin mun elämään, en kokisi sitä samaa helvettiä uudelleen.
      Kiitos ihanan piristävästä ja aurinkoisesta kommentista, saa mut tosi hyvälle tuulelle. Sellanen fiilis, että kerrankin tehnyt jotain oikein!!
      :)

      Poista

Risuja ja ruusuja otetaan vastaan, mutta jokainen ymmärtänee hyvän maun rajoissa kommentoida. Hyvä kommentti piristää päivää aina :-)