Ihka eka työhaastattelu

tiistai 17. maaliskuuta 2015

Hahaha kello on 20:47 kun alan kirjoittaa tätä postausta, pitäis käydä pesemässä meikit pois ja muut iltajutut tehdä, mutta nyt ei kerkee. Olin just mun elämäni ensimmäisessä työhaastattelussa ja se oli kaikista elämäni kokemuksista positiivisin ja haluan todellakin jakaa sen teidän kanssa.

Mä hain siis meidän kunnalle avustavan leirinohjaajan paikkaa. Mä oon aina tykänny työstä lapsien ja nuorien kanssa (tänä vuonna tulee viisi vapaaehtoisisosena toimimisvuotta..) ja koska olen sosiaalinen, puhelias ja iloinen mä aion jatkossakin suunnata alalle joko lapsien ja nuorien pariin tai ylipäätään asiakaspalveluhommiin. Luonteeltani mä myös tunsin kuuluvani tähän työhön, sillä oon tosi suvaitsevainen ja helposti lähestyttävä ja just sellanen energinen ilopilleri ! Ja tätä kuulee monen tyypin suusta, että ei ole pelkkää itsekehumista kaikki..

Hakijoita oli 88 ja haastattelut oli jaettu kahteen osaan, mun kanssa samassa haastattelussa tais olla joku 40. Kyseessä oli siis ryhmähaastattelutilanne ja meidät jaettiin vielä pienempiin ryhmiin, noin kymmenen meitä taisi siinä olla. Kierreltiin rasteja ja aika monessa piti kertoa itsestään ja keskustella yhdessä ryhmänä. Meidän ryhmällä oli mielestäni erittäin hyvä ryhmähenki, juttu luisti ja meillä oli tosi hauskaa. Kaikki otettiin ryhmässä huomioon ja oltiin just tosi avoimin mielin toisia kohtaan, ketään en mun ryhmästä tuntenut kunnolla entuudestaan, muutaman tunsin jotenkuten mut silti tultiin hyvin juttuun. Myös samalla tutustu uusiin ihmisiin ja huomas, että oltiin kaikkien kanssa aika samanhenkisiä. Ikähaarukka meni suunnilleen siinä 9.lk-lukion 2.lk. Haastattelu kesti noin puolitoistatuntia, mutta olisin voinut jäädä vähän pidemmäksikin aikaa!

Kaverit ja tutut ovat kertoneet juuri kaikenlaista niiden ekoista työhaastatteluista, enemmän kuullut hieman kaikkea negatiivissävytteistä: haastattelija painostava, tilanne erittäin painostava ja awkward, jännitti kauheasti, ei mennyt nappiin, ei löytänyt yhteistä säveltä haastattelijan kanssa jne. Mä voin sanoa, että mun eka työhaastattelu oli erittäin positiivinen kokemus, vaikka oli tosin hieman tavallisuudesta poikkeava. Jos mulla olisi ollut erilainen haastattelu ja olisi jäänyt negatiivinen muistikuva ja kokemus, mua saattaisi kuumotella ja jännittää kaikki tulevat työhaastattelut enemmän ja ajatuskin olisi jo epämiellyttävä. Mua jännitti aluksi vähän, kun en koskaan aikaisemmin ole haastattelussa ollut, mutta meillä oli tosi rentoa ja mulle jäi hyvä fiilis!

Aina kun meet työhaastatteluun, muista aina olla asiallinen ja olla oma itsesi. Moni haastattelija kuulee varmasti samoja perusteita joka haastattelussa "olen reipas ja positiivinen ja tykkään tästä työstä" jeejee ja niin edelleen. Kannattaa miettiä keinoja, millä voisi erottua kaikkien muiden hakijoiden joukossa ja kannattaa keskittyä omiin hyviin puoliinsa. Ei myöskään kannata vähätellä itseään ja omia taitojaan, mutta ei myöskään liioitella niitä - varmasti tulee ilmi, jos olet mennyt liioittelemaan. Nämä neuvot mulle annettiin ja mä pärjäsin omasta mielestäni hyvin. Ei kannata kuitenkaan masentua jos ei paikkaa saa, leveämmällä hymyllä vaan uuteen haastatteluun :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Risuja ja ruusuja otetaan vastaan, mutta jokainen ymmärtänee hyvän maun rajoissa kommentoida. Hyvä kommentti piristää päivää aina :-)